onsdag 16 februari 2011

Kompost-betraktelse från ett ägg i nöd.

I våras tog jag in en binge ägg som hönsen hade övergett i sina reden, de gör så ibland de små liven.
Jag la dem i en plastlåda med värmelampa, termometer och några fuktiga bomullsrondeller.

Tiden gick och inget hände med så jag tog ut en del av äggen o slängde dem på komposten, det skulle ju ändå inte bli något.
När jag precis skulle gå därifrån hörde jag ett ljud, ett litet pipande. Lyssnade, gick närmare och lyssnade igen. Det pep från ett av äggen! Hade han kunnat så skulle han viftat med en liten vit flagga för att påkalla uppmärksamhet.
Lyfte upp dem o fick fatt på det som pep, bara att bära in igen!

Så kläcktes då äggen och Kompost var född! Namnet var ju självklart!
 En mycket social liten krabat som tyckte jag var bäst i världen!   De hade en sänglampa som värme i lådan och de såg mig inte men märkte att nåt talade till dem. Jag sa -Det är hönsguden som talar till er, frukta ej ni lilla hop. Ja man blir töntig o barnslig med kyllisar i huset  =)

Men då vi inte talar samma språk tog jag in Pingu som fick översätta (undrar vad hon sa egentligen).

 Kompost växte och lärde sig ett och annat i "Pingus Montessoriskola för underutvecklade kycklingar".

En sak som Pingu noga lärde dem var att hoppa upp på mig o sitta där, kan ju bli något gott som kommer =)






1 kommentar: