söndag 7 augusti 2011

När matte är borta dansar räven på hönshustaket

Igår var jag på utställning med Vappen Guerin..mer om det längre ner.

Jag skulle sova hos syrran från fredagen t lördagen o väntade på att mina höns skulle gå in så jag kunde stänga.
kl 19.30 ca var Gullefjun o två tuppar till ute så jag stängde till de andra och hoppades att det skulle gå bra, lastade in vaffarna i vagnen o drog iväg till grannen. La en lapp i mjölkrummet att han skulle öppna åt dem på morgonen, bifogad muta: ett 12-pack ägg.
När jag kom hem på lördag kväll var tupparna borta och jag letade, hittade bara lite fjädrar kvar.

Plötsligt ser jag 2 rävungar som försvann från granhäcken i trädgården, stannade och tittade på mig och drog sen vidare över åkern med glada räviga skutt.
Jaa de måste ju äta de med såklart,men vattafuck?! inte mina tuppar ju!
Det var ju därför jag sålt en massa höns, ska slakta ut tupparna o bara ha mina dvärgar kvar med Gullefjun i spetsen.
Så nu har jag ingen bra dvärgtupp kvar...ja regnar det inte så får man kanske klamydia istället som jag brukar säga..=(

Så utställningen var jätterolig, tröttsam o full av hundar och kaffe (livets enda nödvändiga dryck)
Eftersom jag fattar noll och aldrig varit på utställning var det mycket nytt och jag kan tro att vi gjorde ett förvirrat intryck.
Alla andra hundar var kammade, trimmade, tvättade o tränade- inte vi inte!
Uppfödaren försökte rycka lite öron på Gäddan för att rädda upp situationen men vi drog fram som en schitzofren virvelvind av hår, päls o hönsdoft.
 När vi skulle ställa upp oss efter vinnarordning fattade jag inte att jag skulle gå bakom en tjej så den kvinnliga domaren skrattade och sa- move, woman, move!

Pris fick vi med som låg på marken vid en stolpe, jag tänkte ta blomman som stod där med men kom på i sista stund att den nog hörde till dekorationerna. Vi kom 3:a.....av 3 startande.

I mitt inre såg jag framför mig hur jag och Gäddan i slowmotion sprang över plan med grace och elegance, till tonerna av...den där låten som var naturrutans signaturmelodi för 25 år sen. Sorry ungdomar men ni kan ju googla va?

Verkligheten: En rufsig halvfet blondin med mejken i oordning, förstor kavaj samt en oborstad vappe som ville klia sig o bita koppel under färden.
Jaja sanningen gör ont ibland.

Vi fick ett jättefint pris av ägaren till Gäddis förstklassiga pappa, en glasstatyett där det stod "prima Gibson-avkomma".
Vi putsar på den var kväll och den står på den bästa platsen: En smygsam flyttning runt vartän mina gäster går så den TADA! finns i blickfånget hela tiden!
sammanfattning av veckan:

vappen ätit upp mina två tama kycklingar. I sovrummet på min vita ullmatta.
3 tuppar uppätna, bra nu när jag sålt övriga....NOT!
pojkvännen är på fjällvandring i Norge (hoppas jag) så jag har ingen att trakassera med ständiga ååååååh så gullig vappen/hönsen/kycklingarna/brevlådan etc är.
Ett sönderslaget Orreforsglas
tvättsvampen i småbitar igen..
Den som lever får se säger man, men uppenbarligen inte här  på Jeppagård.
solong!
                                          En av mina excellenta uppfödare med Vappens bror.


                                           Domaren granskar Gäddans tänder.

                                             Trött Gäddis i tältet.


                                           Stilstudie i Grace & Elegancee!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar