tisdag 7 augusti 2012

Fångad rovfågel

Det var ett väldans väsen ifrån hönshuset några dar sedan. Jag tog med hundarna för en spana-åtgärda runda, bland det bästa de vet.
Vappen lufsade med...-dumdidelidum...vad ska vi göra, oj en hönsskit...gott....jaga Gunilla lite....oj matte skrek på mig...dumdidumdidum....

Väl inne i hönshuset såg vi en rovfågel som flaxade runt och försökte komma ut. Uppenbarligen inte smart då den glömt att den kom genom dörren.
-Ta den! skrek jag till Vappen medans hönsen yrde i luften.
Han lyckades faktiskt att ta fågeln i stjärten och trycka upp den mot rutan..-kom jag har den! ser du?..

Jag tog Rovfågeln  under armen och gick upp till huset, alltmedan Vappen höll i stjärten, det var ju hans byte ju.

Väl inne så rotade jag fram kameran, medans en rädd rovfågel bara kunde hänga med...
Den var otroligt fin, mjuka tassar som på en höna och en skärpa i teckning o ögon som inget höns kommer i närheten av.

När jag tagit kort på den så släppte vi den.
Eftersom jag nackat en tupp gick jag ner o la den på ängen så fågeln kan få nåt att äta, den kommer säkert tillbaka.



                                          Vappen bevakar rovfågeln- Hans fågel.




                                            Lite bekymrad är han allt...eller ja båda faktiskt.


                                             Hade den inte haft sån näbb så skulle den fått puss!



                                             Off you go!




                                           och kom inte tillbaka helst!


Naturen är så mycket vackrare än mänskligheten nånsin kan bli..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar